Page 7 - SIKO-koupelny-2019-cz
P. 7

Prodával, fakturoval, jednal s odběrateli a jako snad každý pracoval ve skladu. Dcera Jana, v té době žačka zá-  inspirovat zahraničními veletrhy, sestavil tým produktových manažerů a ti se okamžitě pustili do vývoje
 kladní školy, zase pomáhala v prodejně a zvládala už i část účetnictví. A aby byla rodina vytížená se vším všudy,   vlastního sortimentu.
 zapojili se po roce podnikání do firmy i příbuzní z Kralic u Brna, kde vznikla v roce 1992 druhá prodejna SIKO.
           Jaká je to honička, být na Slovensku jednička
 Důležitý impulz ale dostalo SIKO s návratem nejstaršího syna Víti po dvou letech z Ameriky. Za oceánem si
 vysnil, jak tu rozjede velký franšízový řetězec. A jak to u první kávy po příjezdu řekl své matce v obýváku,
 tak i udělal. Odstartoval pobočkovou expanzi, do které přibíral další členy rodiny a své přátele. S budou-  Dvanáct prodejen SIKO, které pokrývají všechny slovenské regiony, to je současnost. Management společ-
 Druhá prodejna SIKO byla otevřena                                                 Již 12. prodejna SIKO
 v roce 1992 v Kralicích  cím tchánem bratra Tomáše otevřel prodejnu v Táboře, s kamarádem ze střední školy zbudovali pobočku   nosti si dal totiž hodně smělý plán, etablovat se i v zemi našich východních sousedů. To, co začalo v roce   na Slovensku - Prievidza (2017)
 ve Vodňanech, a tak to šlo dál a dál... Společnost SIKO prožívala první opravdový boom.  v 2010 výstavbou nového SIKO showroomu v hlavním městě Bratislavě, zatím funguje skvěle a stejně jako
           Češi, tak i Slováci oceňují všechny benefity firmy z Čimelic.
 A zatímco Víťa dobýval území, jeho pečlivá máma vytvořila zásady pro vystavení zboží tak, aby co nejvíce
 zjednodušila otevírání dalších poboček. Rodina s prvními zaměstnanci v těchto dnech a měsících makala   Jak SIKO pracuje se známou architektkou
 naplno. Dvě prodejny byly minulostí, během dvou let jich SIKO mělo jedenáct. A kromě vlastních byly ote-
 vřeny i prodejny partnerské, které rodině umožnily využít při zdokonalování prodejního konceptu nejen své
 zkušenosti, ale i zkušenosti obchodních partnerů, tehdejších velkoobchodních odběratelů zboží ze Sika.  Eva Jiřičná. To jméno má ve světě uznávaných architektů nenapodobitelný zvuk. Dáma, která je známá
           především díky interiérům londýnských a newyorských obchodů a butiků. Široká veřejnost ji má spojenou
 Jak děti zachránily mámu i firmu  i s faktem, že jako mladá začínající architektka v Anglii, byla partnerkou architekta Jana Kaplického. Právě   SIKO nejsou jen koupelny,
                                                                                   ale také kuchyně, dveře...
           tato žena je spojena s doposud největším projektem historie SIKO. V Praze na Zličíně stojí vlajková loď SIKO
           - zatím největší showroom, v jakém kdy firma působila.
 Když se zdálo, že rozlet firmy už nic nemůže zastavit, přišly bezpochyby nejhorší dny celé její historie. A není
 ostudou napsat, že celý rok 1995 byl opravdovým očistcem. Expanze pokračovala za cenu velkého zadlužení   A budoucnost? SIKO, její majitelka Jaroslava i celá rodina mají jednoznačnou chuť pokračovat ve svém
 vybudováním velkoobchodní základny v Čimelicích s celkovou plochou 3 000 m . Zátěž celé rodiny byla   úspěšném podnikání dál a stále při tom ctít své hlavní zásady. Rozšiřování v Česku a na Slovensku je
 ²
 ohromná a úspěch si vybral první velkou daň ve formě rozvodu s manželem Vítězslavem. Jaroslava se muse-  samozřejmostí a přemýšlí se o možnostech působit i v dalších zemích. Expanze se ale dotýká i rozšíření
 První, ručně psaný leták  la vyrovnat s obtížnou rodinnou situací i obavami, jak s dospívajícími dětmi ustát rozjeté podnikání a splatit   sortimentu mimo oblast koupelen. Od roku 2012 se úspěšně rozběhl projekt prodeje kuchyní. Po dvou
 k otevření prodejny Kralice  riskantní úvěr ve výši 22 milionů. Na takové chvíle se žádná žena nikdy dopředu nepřipraví, a to přesto,            letech prodeje kuchyní začalo SIKO s vývojem jedinečného kuchyňského plánovače. A roce 2015, jako
 že má za sebou už ostrý podnikatelský boj. Jaroslava ale neměla moc na výběr. Obchod byl rozjetý a půjčku   první v ČR, SIKO představilo revoluční plánovač kuchyní, který po zadání půdorysu dokáže navrhnout
 by za ni také nikdo nesplatil. Naštěstí láska, kterou po celé ty roky dávala svým dětem, se jí v těchto těžkých   sám desítky variant kuchyní, které se do daného prostoru vejdou. SIKO tak svým zákazníkům nabízí
 chvílích vrátila. Dospívající potomci a celý zbytek rodiny ji podrželi, a to dokonce za cenu osobních obětí.   jedinečnou možnost vybrat si koupelnu a kuchyni „pod jednou střechou“.   Zleva: Víťa, Jaroslava, Eva Jiřičná nad
                                                                                   maketou prodejny Zličín (2012)
 Syn Tomáš přerušil inženýrská studia, ke kterým se už nevrátil, a místo toho se začal plně věnovat firmě.   Tím ale rozšiřování sortimentu nekončí, postupně se přidává sortiment vyráběný přesně na míru (kou-
 Byl to právě on, na kterém v té době spočívala podstatná tíha podnikání. Dcera Jana a sestra Jana jí byly   pelnový nábytek, zrcadla, umyvadla, sprchové kouty) a dále interiérové dveře.
 jako správné ženy oporou po lidské stránce, synové brzy pochopili, že své mámě nejlépe pomohou, když
           Jak SIKO neopustilo svou vlastní filozofii
 udrží při životě firmu.
 Jedinečný koncept - kompletní koupelny   Trvalo to nějakou dobu, nebylo to snadné, ale Jaroslava opět dokázala sebrat síly a vrhla se do dalšího rozvo-
 přímo na prodejně (na fotce T. Vala, 1995)  je firmy. Přibírali se zaměstnanci, zvětšovaly se obchody, úvěr se dařilo splácet. A tak padlo rozhodnutí ex-  Zvlášť  když  se  podaří  udržet  trend,  který  byl  pro  Jaroslavu  od  začátku  tím  nejzásadnějším.    Motto
 pandovat do prvního krajského města a ani tam se nezastavit. S podporou a nadšením syna Víti si Jaroslava   „Mysli na druhého v řadě“ se od prvních dnů prodeje projevovalo ve formě milého vystupování k zákazní-
 vzala ještě vyšší půjčku a koupila brněnský areál po bývalém Technomaxu. Otevření partnerských prodejen   kům a bezchybného vyřízení jejich přání. To ale už dnes nestačí. Na pobočce v Opatovicích nad Labem proto   Nová administrativa v Čimelicích, se
 v dalších krajských městech – v Ostravě a Českých Budějovicích – už bylo jen otázkou času.   vzniklo vlastní školicí středisko. Prochází jím všichni prodejci a získávají kromě prodejních dovedností také od-  showroomem v přízemí (2018).
           borné znalosti. To ale zdaleka není vše. Prodejny jsou vybaveny dětskými koutky, pokryty bezplatným internetem
 Jak „Megaprodejna“ koupelen oslnila Prahu  pro zákazníky. V roce 2018 byly spuštěny nové webové stránky www.siko.cz, které obsahují maximální možnou
           dávku inspirace a rozsáhlý e-shop pro online nákupy. Již také získaly mnohá ocenění v prestižních soutěžích.

 Byla to okamžitě po otevření vlajková loď SIKO. Někteří novináři ji překřtili hned na místě při otevření   I to je důvod, proč Jaroslava nemá problém pochlubit se svým věrným zákazníkům základními čísly, které
 Výstavba základny v Čimelicích   na „mega-prodejnu“ koupelen, což jí i zůstalo. I pro rodinu Valových a samotnou Jaroslavu to byl velký den.   momentálně tvoří firmu SIKO. Prodejní síť se stále rozšiřuje a nyní tvoří více než 50 českých a slovenských
 s celkovou plochou 3 000 m (1995)  Rok po vstupu do nového milénia se konečně mohli pochlubit tím, že pokořili i Prahu, a to rovnou s jedním   prodejen. Konsolidovany obrat firmy presahuje tři miliardy a počet zaměstnanců překračuje 900. To vše bez
 ²
 z největších showroomů, jaký kdy Pražané viděli. Prodejna na Černém Mostě se tak povedla, že se podle   jakékoli podpory státu na vytvoření pracovních míst. Dochází k rozšiřování spolupráce s developery a kro-
 jejího interiéru a stylu fungování inspirovaly i všechny další, včetně partnerských.   mě prodeje zboží zajišťuje firma i další doprovodné služby, jako např. zákazníky žádaná realizace koupelen
           „na klíč“ či plánovací programy pro celou koupelnu. Produktový katalog se postupně rozšířil až na rekord-  Otevřeli jsme showroom ELITE BATH
 A že se to v následujících měsících a letech docela hodilo. Další krajská města, další investice. Tentokrát   ních 500 stran, čemuž se v segmentu koupelen nikdo nevyrovná.  v pražském Karlíně.
 poprvé i v obchodních centrech v Praze Průhonicích, ve Zlíně a v brněnském Avionu. Jaroslava i tady chtěla
 mít vše pod kontrolou, chtěla, aby prodejny splňovaly její představu ideálního místa pro zákazníky, a tak
 jezdila po celé zemi, jen aby vše dopadlo přesně podle jejích představ.
                                                                                                       Zleva:
 Možná i proto se našla místa, kde se z ničeho nic přestalo dařit, a několik partnerských prodejen se muselo
 Expanze do Brna (1997)  zavřít. Rodina se tak rozhodla, že si musí pečlivě rozdělit pravomoci. Bylo jasné, že v silách Jaroslavy už   Tomáš Vala
 v žádném případě není být u všeho.                                                             generální ředitel

 Synové přebrali obchodní politiku a jejich máma se kromě vytváření konceptu maloobchodních prodejen   Jaroslava Valová
 mohla zaměřit na zdravou ekonomiku a marketing firmy. A pak přišel další klíčový den. Někomu se první vy-  zakladatelka SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ
 dání katalogu možná nebude zdát jako zrovna vzrušující událost hodná vyprávění, ale SIKO už od této doby   Víťa Vala
 nikdy nebylo a nebude stejné. Vytvořením nejkomplexnějšího katalogu v segmentu si otevřelo možnost   předseda představenstva
 „Megaprodejna“ koupelen  oslovit tisíce a tisíce zákazníků a ukázat jim všechny novinky nebo třeba i významné slevy pěkně přehledně
  v Praze na Černém Mostě (2001)  a na jednom místě. Brzy se firma v katalogu mohla navíc pochlubit vlastními produkty. Syn Víťa se nechal   Jana Valová
                                                                                          předsedkyně dozorčí rady
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12